Qantas anulują zamówienie na 35 Dreamlinerów.

Linie lotnicze Qantas Airways anulowały zamówienie na 35 Boeingów 787-9 po ogłoszeniu pierwszej od 17 lat rocznej straty. Ujemny wynik spowodowały wysokie koszty paliwa, spory pracownicze i rosnąca konkurencja na połączeniach międzynarodowych.

Warte według cen katalogowych 8,5 miliarda dolarów zamówienie zostało odwołane z powodu “niższych założeń co do wzrostu w niepewnym kontekście globalnym” – powiedział dziennikarzom prezes linii Alan Joyce. Największe australijskie linie lotnicze ogłosiły 30 czerwca stratę w wysokości 245 milionów AUD(dolarów australijskich), czyli 257 mln USD.

Kurs akcji Qantas na giełdzie w Sydney wzrósł do rekordowego poziomu, kiedy wiadomość o kasacji zamówienia na Dreamlinery oraz 433-milionowa wypłata ze strony Boeinga złagodziła obawy o finansowanie spółki. Joyce odłożył przełożył termin zamówień na Airbusy A380, wprowadził ograniczenia w trasach zagranicznych i zaczął rozmowy z Emirates na temat ratowania sytuacji operacji międzynarodowych, które w ubiegłym roku przyniosły 450 mln dol. australijskich straty.

Qantas musi działać w trudnych warunkach. Alternatywą byłoby podniesienie kapitału, obecnie niewykonalne – powiedział Peter Esho, główny analityk rynku w firmie City Index z Sydney.

1 lipca nastąpił podział Qantas na firmy zamujące się obsługą lotów krajowych i zagranicznych. Spółka musiała zaksięgować jednorazowe obciążenie bilansu w wysokości 398 milionów AUD, spowodowane przez restrukturyzację, która miała doprowadzić do rentowności. 29 października zeszłego roku spory z pracownikami doprowadziły do uziemienia głównej floty, miało to wymusić konfrontację, a skończyło się zlikwidowaniem przez spółkę 2800 stanowisk pracy (około 11%).

 Dyrektor ds. finansowych Gareth Evans informuje, że Boeing wypłaci Qantas Airlines ponad 300 milionów USD rekompensaty za opóźnienia w dostawach Dremlinera, a tanie linie Jetstar zaczną odierać 15 zamówionych samolotów już w przyszłym roku. Qantas odzyska też prawie 100 milionów USD depozytu złożonego wraz z zamówieniem na B787. Rzecznik Boeinga Marc Birtel odmówił komentarza na ten temat. Evans wyjasnił, że zamówienie na Dreamlinery zostało skonwertowane na opcję – podnosząc liczbę samolotów, jakie może otrzymać Qantas do stu. W razie wykonania opcji dostawa może zacząć się w 2016 roku, czyli dwa lata później niż pierwotnie zakładano.

Sześciu analityków ankietowanych przez Bloomberga przewidywało średnio stratę roczną w wysokości 223,5 milionów AUD, w czerwcu spółka ogłosiła stratę, co spowodowało 32% spadku akcji w ciągu czterech dni, oraz skłoniło agencję Standard & Poor’s do zapowiedzi obniżenia ratingu kredytowego Qantas. W odpowiedzi prezes Joyce stwierdził, że “nierozważne” jest podawanie prognoz finansowych, gdy jest jasne, kiedy linie odzyskają rentowność w świetle niestabilnych warunków na rynkach światowych, cen paliwa, zmiennych kursów i zmian w firmie.

Opłaty za paliwo wzrosły o 18% do 4,3 miliardów AUD z powodu wyższych cen i częstszych lotów. Koszty paliwa ujmują niemal połowę z miliona AUD przychodu, jaki Qantas zazwyczaj generuje podczas lotu między Australią a Londynem. Największym winowajcą są ceny paliwa, ale sytuacja na rynku europejskim też była bardzo kiepska. I nie widać żadnych oznak poprawy – stwierdził Russel Shaw, analityk biura Macquarie Group w Sydney.

Wyniki są słabe, chociaż ogólny profil kredytowy pozostaje odpowiedni do ratingu – poinformował w raporcie Ian Lewis, specjalista kredytowy Moody’s Investors Service. W styczniu agencja ta obniżyła rating Qantas do Baa3 – czyli najniższego poziomu w przedziale inwestycyjnym. Choć skasowanie zlecenia na Dreamlinery poprawi nieco płynność spółki, to zła sytuacja na rynku osłabia pozycję w ramach ratingu – dodaje Levis.

Qantas zwiększa liczbę rejsów na trasach krajowych, by ocalić 65% udziałów grupy w rynku przed konkurencją ze strony Virgin Australia oraz tanich linii Tiger Airways. Rywalizacja tych przewoźników spowodowała, że obliczany przez rząd indeks cen biletów zmalał w ubiegłym roku o 8,5%. Jak zapowiada Joyce, rentowność tras krajowych już wkrótce znajdzie się pod presją, gdyż Qantas planują zwiększyć do grudnia moce przewozowe o 11% w porównaniu z rokiem 2011.

Ogół liczby miejsc w samolotach całej grupy wzrośnie do grudnia o 4%, podczas gdy koszty paliwa z 2,2 miliarda AUD wzrosną do 2,3 mld. Linie operujące na trasach międzynarodowych z Australii od 1935 roku odnotowały spadek udziału w rynku przewozów międzynarodowych – z 30% we wrześniu 2003 roku do 18% w marcu 2012. Powodem jest gwałtowny rozwój przewoźników bliskowschodnich z Emirates na czele. Podane we czwartek prognozy zwiększenia pojemności mogą oznaczać zmianę liczby miejsc na trasach międzynarodowych od -1,7% do 1,1% – wynika z obliczeń wykonanych przez agencję Bloomberg.

 Rezygnacja z Dreamlinerów nic nie pomoże – twierdzi Tony Webber, były główny ekonomista Qantas, który jest teraz niezależnym konsultantem linii. – To nie pozwoli im ustabilizować udziału w rynku międzynarodowym, za to stworzy problem dla głównej grupy klientów, czyli pasażerów biznesowych, którzy lubią mieć obszerną siatkę rejsów. Qantas już się nie rozwinie – dodaje.

Zamówienie ze strony Qantas jest do tej pory największym anulowanym zleceniem na Boeinga 787, który wszedł do służby w zeszłym roku w barwach All Nippon Airways. Loty komercyjne Dreamlinera opóźniły się o ponad trzy lata z powodu problemów z dostawami materiałów i procesami produkcyjnymi. Do czwartku Boeing utracił w tym roku zamówienia na 25 Dreamlinerów, z czego 24 anulowały w marcu China Eastern Airlines. Koncern ma jednak nadalzamówienia na około 800 egzemplarzy – tak wynika z danych ze strony internetowej Boeinga.

Tekst: Alan Ravenhurst.

Foto: Simon Sees / flickr.com

Advertisements

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s

%d blogerów lubi to: