Montaż pierwszego Bombardiera CSeries w październiku

Program CSeries będzie miał prawie pół roku opóźnienia, gdyż wcześniej zapowiadano oblot maszyny w połowie 2012 roku. Gdy terminów nie udało się dotrzymać, harmonogram został przez Bombardiera zaktualizowany i obecnie zakłada pierwszy lot jeszcze pod koniec 2012 roku. Kanadyjski producent w zeszłym tygodniu ogłosił oficjalnie plany uruchomienia montażu maszyn z rodziny CSeries, a fabryka w Montrealu ma być gotowa do produkcji już w przyszłym miesiącu.

Bombardier CSeries (fot. www.bombardier.com)

Bombardier CSeries (fot. http://www.bombardier.com)

Bombardier ogłosił, że przewidziana na potrzeby testu strukturalnego ostatnia część samolotu z rodziny CSeries zostanie dostarczona do fabryki w Montrealu do końca przyszłego miesiąca. Producent zapowiada również, że miejsce do tzw. final body join (czyli składanie elementów samolotu w całość) będzie przygotowane w Montrealu już pod koniec października.

Kanadyjski producent zapowiedział, że gdy tylko statyczne badanie płatowca (CAST) dobiegnie końca, fabryka w Montrealu będzie gotowa do seryjnej produkcji modelu CSeries w mniej niż 107 dni. Testy CAST są jednak uzależnione od dostarczenia specjalistycznego wózka testowego FTV-1, który wciąż jest montowany.

W sierpniu Bombardier uruchomił w pełni zintegrowany system badań i certyfikacji (ISTCR), który według producenta jest najbardziej zaawansowanym symulatorem naziemnym, jaki kiedykolwiek wybudowano w przemyśle lotniczym. Przeprowadzane na nim badania mogą doskonale wykazać zdatność budowanej maszyny do lotu, co wiąże się z rezygnacją z prawdziwych lotów testowych i pozwala na oszczędności.

Według uaktualnionego w czerwcu 2012 roku harmonogramu produkcyjnego Bombardiera, pierwszy lot modelu CSeries ma się odbyć do końca 2012 roku. To niemal sześć miesięcy później, niż zapowiadano wcześniej. Kierownictwo Bombardiera uważa jednak, że sześciomiesięczny poślizg nie zostanie odebrany przez klientów jako opóźnienie dostaw. Jednocześnie Bombardier zachęca jednak zespół produkcyjny, by przeprowadzać montaż możliwie szybko, bo jak okazało się w czasie prób – złożenie kadłuba do testów CAST trwało o połowę szybciej, niż zakładano.

Zazwyczaj przewiduje się, że wejście do służby nowego modelu samolotu następuje w 12 miesięcy po pierwszym locie próbnym. By skrócić ten czas Bombardier zainwestował w systemy symulacji naziemnych, które przyspieszą uzyskanie odpowiednich certyfikatów dopuszczających samolot do użytku komercyjnego.

Alan Ravenhurst.

Advertisements

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s

%d blogerów lubi to: