Ryanair nie złamał przepisów bezpieczeństwa

Irish Aviation Authority opublikował wczoraj raport, w którym jednoznacznie stwierdza, że piloci lądujących awaryjnie w Hiszpanii z powodu braku paliwa samolotów działali zgodnie z procedurami i nie złamali przepisów bezpieczeństwa.

 

 

Irish Aviation Authority, irlandzki urząd sprawujący nadzór nad lotnictwem cywilnym uznał wczoraj, że lądujące awaryjnie w Hiszpanii samoloty Rayanir’a miały wystarczającą ilość paliwa i linia nie naruszyła przepisów bezpieczeństwa. Dochodzenie wszczęto po głośnych przypadkach, kiedy w lipcu br. załogi trzech maszyn zgłosiły kontroli naziemnej problemy z niewystarczającą do lotu ilością paliwa i poprosiły o zgodę na awaryjne lądowanie.

Te trzy incydenty dotyczyły maszyn przekierowanych z Madrytu ze względu nad szalejącą nad miastem burzę. Piloci zdecydowali o lądowaniu w Walencji, jednak oczekiwanie w kolejce do lądowania, zarówno w Madrycie jak i w Walencji wymusiło zgłoszenie przez nich sytuacji awaryjnej – komputery pokładowe zasygnalizowały spadek poziomu paliwa poniżej progu bezpieczeństwa. Raport IAA jednoznacznie wskazuje, że maszyny Ryanair’a były zatankowane nawet ponad wymagany przepisami poziom, a awaryjne sytuacje powstały w wyniku trudnych warunków pogodowych i zbyt długiego oczekiwania na lądowanie. Nawet sam wiceprezes Ryanair Michael Cawley na wtorkowej konferencji w Katowicach powiedział, że według wstępnych badań piloci działali zgodnie z procedurami i nie złamali przepisów.

Hiszpańskie i irlandzkie władze spotkały się w tym tygodniu w Dublinie, by omówić wydarzenia z udziałem irlandzkiego przewoźnika, wcześniej Hiszpania wzywała do zaostrzenia przepisów bezpieczeństwa i żądała zgody na inspekcje samolotów Ryanair, linia z kolei oskarżała Hiszpanię o prowadzenie nagonki medialnej i fałszowanie informacji związanych ze wspomnianymi incydentami.

W swoim raporcie IAA zaleca Ryanair’owi, by ten opracował nowe zasady tankowania swoich samolotów uwzględniając złe warunki pogodowe i natężenie ruchu panującego na docelowych lotniskach. Urząd miał też uwagi dotyczące szkolenia pilotów w zakresie podejmowania decyzji o przekierowaniu. Według IAA piloci Ryanair podejmowali słuszne i zgodne z przepisami decyzje, ale zareagowali zbyt późno, nie uwzględniając natężenia ruchu i warunków pogodowych.

Irish Aviation Authority krytykuje w swym raporcie hiszpańskich kontrolerów, którzy nie poradzili sobie z dużym natężeniem ruchu w czasie złej pogody. IAA zaleca hiszpańskiej agencji ruchu lotniczego wprowadzenie nakazu tankowania większej ilości paliwa przed lotem w trudnych warunkach pogodowych – procedury takie funkcjonują na przykład na londyńskim lotnisku Heathrow.

Alan Ravenhurst

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s

%d bloggers like this: