Ryanair ostrzega przed upadkiem Aer Lingus

W kuluarach wczorajszego corocznego zebrania akcjonariuszy Ryanair, Michael O’Leary ostrzegł, że jeśli Komisja Europejska nie przyjmie jego oferty i nadal będzie blokować przejęcie Aer Lingus, to wkrótce narodowy przewoźnik Irlandii upadnie.

Prezes Ryanair Michael O'Leary.

Prezes Ryanair Michael O’Leary.

Ryanair ostrzegł wczoraj, że Aer Lingus najprawdopodobniej upadnie, jeśli Komisja Europejska nadal będzie blokować jego ofertę wykupienia mniejszego przewoźnika z Irlandii. Już w czerwcu br. irlandzkie ministerstwo transportu wyrażało opinię, że połączenie tych dwóch przewoźników zagraża bezpieczeństwu praktyk antymonopolowych na rynku przewozów europejskich. Rząd Irlandii obawiał się wówczas utraty kontroli nad przewoźnikiem narodowym, choć skarb państwa posiada obecnie tylko 25 proc. udziałów w Aer Lingus (Ryanair ma ich niemal 30). Zaniepokojenie wyrazili wówczas również sami pracownicy Aer Lingus, którzy nie chcieli rozmów z Ryanair’em, obawiając się zmniejszenia konkurencji i tym samym pogorszenia warunków pracy.

Miesiąc później Ryanair podejmuje kolejną próbę przejęcia Aer Lingus, zobowiązując się zapłacić za przejęcie konkurencyjnej linii więcej, niż proponował w czerwcu. Wówczas cena akcji Aer Lingus wynosiła na giełdzie 1,07 euro, a spółkę wyceniano na 568 milionów euro. Szef Ryanair Michael O’Leary zaproponował więc, że zapłaci za linię 694 miliony euro, zobowiązał się też w ciągu pięciu lat zwiększyć liczbę pasażerów Aer Lingus z 9,5 miliona do 14 milionów rocznie.

Komisja pełniąca w tym przypadku rolę urzędu antymonopolowego w Unii Europejskiej zadecyduje w styczniu, czy przejęcie Aer Lingus przez Ryanair zagrozi konkurencji na rynku. Tymczasem na wczorajszym corocznym zebraniu akcjonariuszy Ryanair O’Leary powiedział, że jeśli Komisja Europejska odrzuci jego pakiet pomocy dla Aer Lingus, to on zastanowi się nad dalszymi inwestycjami w konkurencyjną linię. Dodał również, że jeśli Ryanair odsprzeda swoje 30 proc. udziałów, to jest więcej niż pewne, że Aer Lingus upadnie.

Pakiet pomocy proponowany przez O’Leary’ego obejmuje między innymi zobowiązanie się innych przewoźników do rywalizacji na trasach, na których osobno ani Ryanair ani Aer Lingus nie mieli konkurentów. Prezes Ryanair powiedział, że Komisja będzie w tej sprawie rozmawiać z liniami lotniczymi, nie chciał jednak powiedzieć jakie linie będą rozmawiać z KE.

 Powiedzieli, że chcą wziąć nasze pakiety tras i lotów, ale żadna z tych linii nie może się formalnie do tego zobowiązać, póki nie usiądzie do rozmów z Komisją Europejską – zdradził dziennikarzom O’Leary. Może chodzić o British Airways i Virgin Atlantic, gdyż to z nimi O’Leary rozmawiał wcześniej na temat przejęcia niektórych tras.

Z kolei Aer lingus oświadczył, że spodziewa się odrzucenia przez KE oferty O’Leary’ego, gdyż ilość połączonych tras obu przewoźników będzie wyższa, niż wtedy, gdy Komisja odrzucała wcześniejszy wniosek. Warto przypomnieć, że w 2007 roku unijni regulatorzy uznali, że wchłonięcie przez Ryanair konkurenta dałoby mu dominującą pozycję na rynku lotów z Dublina (80 proc. udziałów), co jest zabronione przez unijne przepisy antymonopolowe.

Irlandzki rząd również zabrał głos w tej sprawie – oznajmił wczoraj, że jest zainteresowany sprzedażą swoich 25 proc. udziału w Aer Lingus.

Tekst i foto: Alan Ravenhurst.


Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s

%d bloggers like this: