A300 – pierwszy szerokokadłubowiec z dwuosobową załogą

31 lat temu – 8 stycznia 1982 roku Airbus A300, jako pierwszy samolot szerokokadłubowy na świecie dostał certyfikat na loty obsługiwane przez załogę złożoną tylko z dwóch pilotów – bez mechanika pokładowego.

Airbus A300 (fot. Piotr Zowczak).

Airbus A300 (fot. Piotr Zowczak).


A300 był pierwszym samolotem produkowanym przez nowo powstałe europejskie konsorcjum Airbus od 1972 roku. Zamówienie na jego konstrukcję złożył w 1966 roku Frank Kolk, ówczesny prezes linii American Airlines, który szukał zastępstwa dla Boeingów 727. Według założeń Kolka nowa maszyna miała być napędzana dwoma silnikami i przewozić od 250 do 300 pasażerów na ruchliwych trasach krótkiego i średniego zasięgu. Amerykańscy producenci mieli w ofercie trzysilnikowe szerokokadłubowe maszyny typu DC-10 i Lockheed L-1011 Tristar, gdyż Federalna Administracja Lotnictwa (FAA) zakazywała lotów maszyn dwusilnikowych na wielu trasach.

Czytaj dalej na EPWA.pl

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s

%d blogerów lubi to: