Katastrofa lotu 148 Inter Air

21 lat temu, 20 stycznia 1992 roku o godzinie 18:20 Airbus A320-111 z numerami rejestracyjnymi F-GGED, należący do francuskich linii Inter Air wystartował z lotniska Lyon Satolas (obecnie znanym jako Lyon-Saint Exupéry – LYS/LFLL). Był to krajowy lot nr 148 na lotnisko Strasbourg-Entzheim (SXB/LFST). W czasie podejścia do lądowania w Strasburgu załoga samolotu poprosiła kontrolę naziemną o podprowadzenie według ILS na pas 26, a następnie na próg pasa 05 według VFR (z pasa 26 wykonywano wówczas starty). O godzinie 19:20 przewektorowany na pas 05 Airbus Inter Air rozbił się na paśmie górskim Wogezy, nieopodal Mont Sainte-Odile. Z 96 osób na pokładzie samolotu katastrofę przeżyło tylko 9.

Kapitan Christian Hecquet i drugi pilot Joël Cherubin nie mieli ostrzeżeń o zagrożeniu uderzenia w ziemię, gdyż linia Air Inter nie wyposażyła swoich samolotów w system GPWS (Ground Proximity Warning Systems) – nie było wówczas obowiązku montażu GPWS we francuskich maszynach. Dodatkowo w obliczu konkurencji z szybkimi pociągami TGV linia zachęcała swoich pilotów do latania z dużą prędkością na niskim pułapie: do 350 węzłów poniżej 10 tys. stóp, gdy inne linie lotnicze na ogół nie przekraczają prędkości 250 węzłów.

Według specjalistów badających przyczyny katastrofy Airbusa Inter Air, Lot 148 był trzecim w serii wypadków spowodowanych przynajmniej częściowo przez to, że piloci nie byli dostatecznie obeznani z wyrafinowanym systemem komputerowym modelu A320. Francuska rządowa komisja badająca katastrofy lotnicze BEA (Bureau d’Enquêtes et d’Analyses pour la Sécurité de l’Aviation Civile) uważa, że załoga przypadkowo ustawiła autopilota w trybie Vertical Speed, zamiast trybu Flight Path Angle. Dodatkowo wartość kąta schodzenia wprowadzono w postaci „33” zamiast prawidłowego „3,3° descent angle”, co autopilot odebrał jako żądanie zmiany prędkości pionowej, która pozwoli maszynie schodzić z wysokości o 3300 stóp na minutę (zamiast wymaganej zmiany wysokości o około 800 stóp na minutę).

W czasie śledztwa ustalono także, że wpływ na katastrofę miały inne czynniki, np. kontrola ruchu nieprawidłowo ostrzegła załogę Airbusa, że znajduje się on z prawej strony drogi startowej. Po wprowadzeniu danych do autopilota w symulatorze lotów, śledczym nie udało się rozbić samolotu – nawet z nieprawidłowo zaprogramowaną wartością kąta schodzenia. Dopiero dalsze badania ujawniły, że w tym czasie mała turbulencja spowodowała, że autopilot w Airbusie zabezpieczył zejście, dodatkowo zwiększając tę wartość.

Specjaliści z BEA w swoim raporcie po wypadku wydali ponad 30 zaleceń dotyczących bezpieczeństwa. Koncern Airbus między innymi zmodyfikował interfejs autopilota tak, by ustawienie prędkości pionowej wyświetlane było jako liczba czterocyfrowa, co miało zapobiec pomyłkom w trybie Flight Path Angle; przebudowano także rejestratory parametrów lotu, aby były w stanie dłużej wytrzymać wyższą temperaturę pożaru.

Untitled 2

Myślałem o tym wiele razy od 1992 roku, ale niestety system GPWS nie mógl zapobiec dramatowi – tak w październiku 2006 roku prezes linii Inter Air Jean-Cyril Spinetta bronił decyzji o nie montowaniu systemu GPWS w swoich samolotach. Według niego montaż wyświetlaczy HUD miał być bardziej skutecznym środkiem bezpieczeństwa. Linie Inter Air zatwierdziły decyzję by nie instalować systemów ostrzegania, ponieważ uważały, że GPWS był skłonny do wszczynania fałszywych alarmów, które załogi czasem po prostu ignorowały.

Jestem przekonany, że bezpieczeństwo w transporcie lotniczym poczyniło postępy na wielu płaszczyznach. Bardzo trudno jest rozwikłać łańcuch zdarzeń, jaki doprowadził do wypadku. Nawet po bardzo szczegółowych badaniach ciężko ustalić, co się stało – powiedział Spinetta.

1 kwietnia 1997 roku Air Inter została przejęta przez linie Air France. W 2006 roku Trybunał w Strasburgu oddalił pozew rodzin ofiar, które domagały się od francuskiego rządu 14 milionów euro odszkodowania, oskarżając go o przeciąganie sprawy sądowej.

Tekst: redakcja EPWA.pl, zdjęcia: Airbus Industry

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s

%d blogerów lubi to: