Remont na Lotnisku Chopina dobiega końca

Jeszcze tylko nieco ponad miesiąc potrwa remont generalny głównej drogi startowej na Lotnisku Chopina. Władze portu przepraszają mieszkańców Ursynowa za uciążliwości związane z hałasem przelatujących nad dzielnicą samolotów.

Fot. Dariusz Kłosiński

Fot. Dariusz Kłosiński

Ostatni poważny remont drogi startowej DS-3 przeprowadzany był prawie 30 lat temu. Dotychczasowe utrzymanie było możliwe dzięki realizowanym przez służby lotniska naprawom cząstkowym (realizowanym co roku we wrześniu), które jednak nie mogą w dłuższej perspektywie czasu zastąpić remontu generalnego.

Remont, który rozpoczął się 22 kwietnia, obejmuje m.in. wymianę nawierzchni progów drogi startowej z betonowej na asfaltobetonową. Wymiana wynika z faktu, że beton jest trudniejszy w utrzymaniu i remoncie oraz bardziej podatny na zmiany temperatur. Jednocześnie nowe technologie wykonywania nawierzchni asfaltowych (o tzw. wysokim module sztywności) zapewniają dużą odporność na odkształcenia przy jednoczesnej dużo lepszej możliwości dokonywania ewentualnych napraw – wystarczą do tego remonty cząstkowe wykonywane w nocy, zamiast prac wymagających zamknięcia drogi na okres miesiąca, co stosowane było dotychczas.

Tunele pod drogami

Pomimo niesprzyjających warunków atmosferycznych w szczególności intensywnych opadów deszczu na przełomie maja i czerwca, prace posuwają się bardzo szybko i przekroczyły już półmetek. Na wszystkich remontowanych odcinkach drogi startowej oraz dróg kołowania ułożone zostały już ścieralne warstwy asfaltu. Obecnie trwają ostatnie prace wykończeniowe przy nawierzchni, instalowane jest również oświetlenie nawigacyjne. Równolegle z remontem drogi startowej trwa także budowa nowej drogi szybkiego zjazdu (Sierra 2) oraz drogi kołowania Alfa 8 i nowej płyty postojowej PPS-12.

Jednym z wyzwań jakim musiano sprostać podczas przebudowy jest stworzenie odpowiedniego odwodnienia pola manewrowego. W tym celu pod istniejącymi drogami kołowania bez ich uszkadzania lub niszczenia za pomocą specjalnych urządzeń drążone są tunele. Największy który do tej pory powstał ma średnicę 1,4m i pełni zarówno funkcję odwodnienia jak również zbiornika retencyjnego.

Hałasu zlikwidować się nie da

Obok wydzielonych stref gdzie prowadzone są prace cały czas odbywa się regularny ruch samolotów. Wszystkie starty i lądowania samolotów odbywają się na krótszej drodze startowej DS-1. Oznacza to, że ścieżki podejścia do lądowania oraz korytarze startowe przebiegają nad Ursynowem oraz Ursusem.

– Mamy świadomość, że mieszkańcy tych dzielnic nie są przyzwyczajeni do takiego ruchu nad głowami. Zapewniam, że wspólnie z Polską Agencją Żeglugi Powietrznej oraz liniami lotniczymi pracujemy nad tym, żeby uciążliwość hałasowa powodowana przez samoloty była jak najmniejsza. Niestety hałasu całkowicie wyeliminować się nie da. Ubolewamy nad tym i prosimy wszystkich mieszkańców o wyrozumiałość – mówi Radosław Żuk, dyrektor Biura Public Relations Lotniska Chopina.

Zgodnie z kontraktem wykonawca remontu ma czas na zakończenie prac do 2 września. Zaawansowanie robót wyprzedza jednak założony harmonogram i wiele wskazuje na to, że remont uda się zakończyć wcześniej.

Źródło: Lotnisko Chopina

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s

%d blogerów lubi to: