Nowa radiolatarnia w Bydgoszczy

W Porcie Lotniczym Bydgoszcz właśnie rozpoczęły pracę operacyjną nowe urządzenia nawigacyjne, kupione i zainstalowane przez Polską Agencję Żeglugi Powietrznej. Dzięki nowej radiolatarni w większym stopniu wykorzystany będzie pomocniczy kierunek podejścia do lądowania na bydgoskim lotnisku.

Nowa radiolatarnia służyć będzie przede wszystkim, jako pomoc nawigacyjna w przypadku lądowania na pomocniczym kierunku RWY08. Na głównym kierunku RWY26, podstawową pomocą nawigacyjną pozostaje precyzyjny system ILS (Instrument Landing System). W związku ze zmieniającą się strukturą wiatrów, lepsze oprzyrządowanie pomocniczego kierunku podejścia do lądowania ma duże znaczenie. Pomocniczy kierunek RWY 08, jest coraz częściej wykorzystywany.

Nowa radiolatarnia D-VOR zainstalowana w komplecie z dalmierzem DME to system radiowy, który dzięki specjalnym odbiornikom w samolocie – umożliwia pilotowi odczytanie namiaru prowadzącego do radiolatarni oraz podaje mu odległość od niej. Radiolatarnia jest operacyjnie wykorzystana przez pilotów od 17 października 2013 roku.

Operacyjne wdrożenie nowej radiolatarni, poprzedzone zostało zmianami w architekturze bydgoskiej przestrzeni powietrznej. Ograniczono przestrzeń strefy kontrolowanej lotniska (CTR), oraz ustanowiono w Bydgoszczy rejon kontrolowany lotniska (TMA). Ograniczenie przestrzeni strefy kontrolowanej lotniska (CTR), zwiększyło dostępność Portu Lotniczego im. Ignacego Jana Paderewskiego dla małego lotnictwa ogólnego.

Inwestycja, jako część projektu PAŻP: „Rozwój infrastruktury państwowego organu zarządzania ruchem lotniczym” została dofinansowana w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007-2013, Priorytet VI Drogowa i lotnicza sieć TEN-T, Działanie 6.3 Rozwój sieci lotniczej TEN-T. Wkład unijny – kwota dofinansowania projektu PAŻP to 285 518 189,03 PLN.

alt

Uruchomienie nowej radiolatarni zostało poprzedzone pomiarami wykonywanymi przez samolot L-410, potocznie zwany „Papugą”. Samolot ten wyposażony jest w aparaturę służącą do kontroli z powietrza pracy urządzeń nawigacyjnych, a także sprawdzania systemów łączności i dozorowania oraz oblotu procedur lotu.

Źródło: Bydgoszcz Airport

Advertisements

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s

%d blogerów lubi to: