IŁ-96 w Warszawie

19 grudnia na Lotnisku Chopina w Warszawie pojawił się ciekawy samolot – czterosilnikowy IŁ-96 z numerami rejestracyjnymi RA-96017 . Przylot samolotu związany był z jednodniową wizytą ministra spraw zagranicznych Federacji Rosyjskiej Siergieja Ławrowa w Warszawie.

Lądowanie na pasie 11

Lądowanie na pasie 11

Ił-96 (ros. Ил-96) – rosyjski samolot pasażerski zaprojektowany w biurze konstrukcyjnym Iljuszyna. Samolot został oblatany we wrześniu 1988 roku. 28 września 1988 roku samolot wystartował po raz pierwszy, pilotowany przez pilota S. G. Bliznuka. W 1993 roku wszedł do produkcji seryjnej. Przewóz pasażerów rozpoczął w lipcu 1993 roku. Jest jednym z nowocześniejszych samolotów rosyjskich.

Postój na płycie wojskowej

Postój na płycie wojskowej

Ił-96 to skrócona konstrukcja pierwszego radzieckiego samolotu szerokokadłubowego Ił-86. Oprócz tego zwiększono zasięg maszyny czyniąc ją samolotem dalekodystansowym oraz zastosowano nowoczesną awionikę oraz szklany kokpit z sześcioma kolorowymi wyświetlaczami LCD. Samolot jest przystosowany do lotów z dwuosobową załogą oraz pozwala na lądowanie z trudnych warunkach pogodowych (kategoria ILS III A). Skrzydła samolotu zakończone są wingletami, a sterowanie samolotem odbywa się za pomocą systemu Fly-by-wire. Pierwszy lot miał miejsce w 1988, a certyfikacja płatowca zakończyła się w 1992. Pierwszą wersja, która weszła do użytku to Ił-96-300.

Kołowanie do startu

Kołowanie do startu

Ił-96-300 to model bazowy całej serii. Wyposażony jest w 4 silniki turowentylatorowe Aviadvigatel PS-90A, każdy o sile ciągu 157 kN. Prace nad tym samolotem zaczęły się w połowie lat 80. Pierwszy egzemplarz wzniósł się w powietrze 28 września 1988. Pierwszy Ił-96 wszedł do służby w 1993. Samolot zabiera na pokład 262 pasażerów, jego zasięg to około 11 000 km, który umożliwia m.in. bezpośrednie loty z Moskwy do Los Angeles. Dwa takie egzemplarze wykorzystywane są przez prezydenta Rosji.

IŁ-96 na progu pasa 15

IŁ-96 na progu pasa 15

Tekst: Wikipedia, zdjęcia: Alan Ravenhurst


Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s

%d bloggers like this: