Boeing dostrzega znaczący potencjał w paliwie „Green Diesel”

Boeing zakwalifikował paliwo „green diesel”, tj. odnawialne paliwo stosowane w transporcie lądowym, jako istotne nowe źródło przyjaznego środowisku biopaliwa lotniczego, które na przestrzeni całego cyklu życia zmniejsza emisję dwutlenku węgla przynajmniej o 50 proc. w stosunku do paliw kopalnych.

Firma współpracuje z amerykańskim nadzorem lotniczym (Federal Aviation Administration) oraz innymi interesariuszami w celu uzyskania zgody na używanie w samolotach paliwa „green diesel”, co pozwoliłoby na dalszą redukcję emisji dwutlenku węgla w przemyśle lotniczym.

Naukowcy pracujący dla Boeinga przeprowadzili analizy, z których wynika, że paliwo „green diesel”, które wytwarzane jest z olejów i tłuszczów, jest pod względem chemicznym podobne do używanego obecnie biopaliwa lotniczego. Jeśli uda się uzyskać zgodę, paliwo „green diesel” będzie mogło może być mieszane bezpośrednio z tradycyjnym paliwem lotniczym do silników odrzutowych.

 

alt

– Zatwierdzenie paliwa „green diesel” stanowiłoby przełom w zakresie dostępności konkurencyjnego cenowo, odnawialnego paliwa lotniczego – powiedział dr James Kinder, naukowiec pracujący w Wydziale Systemów Napędowych Boeing Commercial Airplanes. – Współpracujemy z partnerami z branży oraz środowiskiem lotniczym, aby przyspieszyć wprowadzenie tego innowacyjnego rozwiązania i zmniejszyć zależność branży od paliw kopalnych.

Znaczące zdolności produkcyjne paliwa „green diesel” istnieją już w Stanach Zjednoczonych, Europie i Singapurze. Mogłyby one pozwolić na zaspokojenie nawet 1 proc. (tj. ok. 600 mln galonów lub 2,3 mld litrów/rok) globalnego zapotrzebowania na paliwo lotnicze dla odrzutowych samolotów komercyjnych. Koszt hurtowy na rynku amerykańskim, tj. około 3 dolarów za galon z uwzględnieniem dotacji rządowych, jest konkurencyjny dla nafty lotniczej.

 

alt

Boeing, FAA, producenci silników, producenci paliwa „green diesel” oraz inne podmioty przygotowują obecnie szczegółowy raport z badań, który zostanie przedstawiony najważniejszym interesariuszom w procesie zatwierdzania paliwa. Wysiłki te poprzedzone były przewodnictwem Boeinga w pracach prowadzonych wraz ze środowiskiem lotniczym w 2011 roku, które miały na celu wprowadzenie w międzynarodowych specyfikacjach dotyczących paliwa dla samolotów odrzutowych do 50 proc. domieszki lotniczego biopaliwa. Biopaliwa dopuszczone do użycia w lotnictwie muszą spełniać rygorystyczne wymagania dotyczące charakterystyki paliwa do silników odrzutowych.

– Boeing chce wyznaczać nowe drogi w dziedzinie odnawialnego paliwa lotniczego do silników odrzutowych, a inicjatywa związana z paliwem „green diesel” jest przełomowym krokiem w tej długiej podróży – powiedziała Julie Felgar, dyrektor zarządzająca działu Environmental Strategy and Integration w Boeing Commercial Airplanes. – Boeing będzie nadal poszukiwać możliwości ograniczania wpływu lotnictwa na środowisko, wspierając działania swoich klientów, sektora lotniczego oraz społeczności.

 

alt

Paliwo „green diesel”, zwane również „odnawialnym dieslem”, może być stosowane w jakimkolwiek silniku diesla. Pod względem składu chemicznego jest ono różne od paliwa znanego jako „biodiesel”. Jest to inny produkt.

Boeing współpracuje z liniami lotniczymi, producentami silników, rządami, firmami z sektora paliwowego oraz organizacjami badawczymi na całym świecie w celu skomercjalizowania odnawialnego paliwa lotniczego do silników odrzutowych. Boeing oraz 27 linii lotniczych stowarzyszonych w Grupie Użytkowników Odnawialnego Paliwa Lotniczego (Sustainable Aviation Fuel Users Group) jest zaangażowanych w opracowanie biopaliwa, produkowanego zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju, bez negatywnego wpływu na poziom emisji gazów cieplarnianych, lokalne bezpieczeństwo żywności, glebę, wodę i powietrze.

Źródło: Boeing


Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s

%d bloggers like this: