SSJ100 na 75-lecie

2 kwietnia 2014 roku na Lotnisku Ramienskoje – Żukowski odbyła się prezentacja samolotu Suchoj Superjet 100 przeznaczonego dla moskiewskiej linii Center-Jug, który będzie operował dla linii Atlas Jet. Uroczystość była częścią tegorocznych obchodów 75-lecia istnienia biura projektowego Suchoja a malowanie SSJ100 (MSN 95015) łączy barwy korporacyjne nowego klienta z symboliką producenta. 

SSJ100 (MSN95015) Fot. Nikolay Krasnov

SSJ100 (MSN95015) Fot. Nikolay Krasnov


Biuro konstrukcyjne im. Suchowo zostało założone 29 lipca 1939. Jego głównym inżynierem mianowany został Paweł Osipowicz Suchoj, a po jego śmierci w 1975 roku placówkę nazwano jego imieniem. Od początku istnienia w biurze powstało ponad 100 samolotów, z czego ponad 60 produkowano seryjnie, w łącznej ilości ponad 10 tysięcy egzemplarzy.

Prace Pawła Suchoja miały ogromny wpływ na kształt i rozwój rosyjskiego przemysłu lotniczego. Co roku biuro projektowe umacniało swą wiodącą pozycję na rynku projektantów i producentów maszyn cywilnych i wojskowych. Dziś samoloty Su i ich późniejsze modyfikacje stanowią ponad 60% floty rosyjskich Sił Powietrznych, znajdują się one także w siłach powietrznych ponad 30 państw na całym świecie i są dostarczane do Azji Południowo-Wschodniej, Ameryki Łacińskiej i na Bliski Wschód.

W 2000 roku biuro projektowe założyło oddział JSC (Sukhoi Civil Aircraft), którego zadaniem była budowa samolotów cywilnych. Siedem lat później zaprezentowano pierwszy rosyjski odrzutowiec regionalny nowej generacji – Superjet 100. W jego tworzeniu wzięły udział także Biuro Konstrukcyjne Jakowlewa i Kompleks Lotniczy Iljuszyna a przedsięwzięcie marketingowo wspierał Boeing.

Dostawy seryjnych SSJ 100 rozpoczęły się w 2011 roku. Obecnie samoloty te znajdują się we flocie pięciu rosyjskich przewoźników (Aerofłot, Jakutia, Moskovia, Gazprom Avia i Center-Jug) oraz w liniach „zagranicznych” – Interjet z Meksyku, Sky Aviation z Indonezji i Lao Central z Laosu.

Na progu jubileuszowych obchodów biuro Suchoja postanowiło nadać nowej maszynie Center-Jug imię Siergieja Mielnikowa, zmarłego w 2010 pilota doświadczalnego, który brał udział w próbach w locie samolotów bojowych Su-17, Su-24, Su-25, Su-27, Su-30, Su-33, Su-34 i Su-35. To drugi egzemplarz SSJ100 we flocie Center-Jug, 21 marca br przewoźnik odebrał egzemplarz MSN 95012, który już następnego dnia przewiózł delegację NASA do kosmodromu w Bajkonurze.

Źródło: Sukhoi


Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s

%d bloggers like this: