LOT 5055: zapis rozmów załogi.

Zapis rozmów załogi lotu 5055 z ośrodkami kontroli naziemnej.

http://www.youtube.com/watch?v=PDwKcEnHDwg

http://www.youtube.com/watch?v=uoMOA2J61Xw&NR=1&feature=endscreen

Fragment stenogramu sporządzonego po katastrofie.

10:07:18

  • Okęcie Ground. Dzień dobry. LOT 5055 na siedemnastce. Hotel na pokładzie, push-back prosimy i zapuszczanie silników.
  • 5055. Dzień dobry. Zapuszczajcie zero sześć zero siedem już czas. Hotel się zgadza. Jaki kierunek do startu chcecie?
  • Trzy trzy.
  • Trzy trzy. Zrozumiałem.

10:09:54

  • Okęcie ground. LOT 5055. I kołowanie prosimy.
  • 5055 kołujcie alfą na trzy-trzy, przed dwa-dziewięć zgłoście.
  • OK. Alfą na trzy-trzy, przed dwa-dziewięć zgłosimy, 5055.

10:11:34

  • 5055 można przekołować dwa-dziewięć.
  • Zrozumiałem. Możemy ciąć dwa-dziewięć. Dziękuję.

10:12:53

  • LOT 5055. Przed trzy-trzy jesteśmy.
  • Możecie przeciąć trzy-trzy i zapiszcie zgodę z Warszawy do Nowego Jorku drogami planowanymi. Wchodzić i utrzymywać poziom dwa-osiem-zero ze zmianą na trasie. Po starcie w lewo na kurs Tango Mike November. Do TMN-u macie przeciąć poziom sto osiemdziesiąt lub wyżej, squawk siedemnaście-zero-trzy.
  • LOT 5055. Mamy zgodę do Nowego Jorku drogami planowanymi. Wchodzić i utrzymywać poziom dwa-osiem zero ze zmianą na trasie. Po starcie w lewo na TMN i w TMN-ie przeciąć sto osiemdziesiąt lub wyżej, squawk siedemnaście-zero trzy.
  • Prawidłowo.

10:15:42

  • LOT 5055. Gotowi do zajęcia pasa.
  • 5055 możecie zająć pas i startować.
  • Zrozumiałem. Możemy na pas trzy-trzy i startować. Dziękuję, 55.

10:16:02

  • 5055. Po starcie kurs pasa na razie utrzymujcie i przyspieszone wchodzenie do poziomu czterdziestego, do przecięcia poziomu czterdziestego.
  • LOT 5055. Zrozumiałem.

10:17:11

  • 50, my startujemy.
  • Zgoda.

10:18:35

  • 5055 w powietrzu osiemnaście. Przejdźcie na zbliżanie sto dwadzieścia osiem coma osiem. Dziękuję. Do usłyszenia.
  • Dziękujemy. Do miłego. 55.

10:18:52

  • Warszawa zbliżenie. Dzień dobry. LOT 5055 po starcie z trzy-trzy.
  • Czołem! LOT 5055. Widzę po starcie. W lewo skręćcie kurs dwa-dziewięć-zero, wchodząc do poziomu dwa-osiem-zero, TMA sto osiemdziesiąt lub wyżej.
  • LOT 5055. W lewo kręcimy na kurs dwa-dziewięć-zero i wchodzimy w dwa-osiem zero, początkowo w TMA sto osiemdziesiąt i wyżej. Prawidłowo?
  • Prawidłowo. Na trasę dwa-osiem-zero ze zmianą w TMA sto osiemdziesiąt lub wyżej.
  • OK. LOT 5055, na trasę dwa-osiem-zero w TMA sto osiemdziesiąt lub wyżej. Dziękuję.

10:22:09

  • Zbliżenie. LOT 5055. Mamy utrzymywać dwa-dziewięć-zero?
  • Utrzymywać dwa-dziewięć-zero cały czas?
  • Tak, aż przetniecie poziom osiem-zero w górę. Po przecięciu osiem-zero kurs Tango Mike November.
  • Zrozumiałem. To aktualnie przecinamy osiem-zero i kręcimy w prawo na TMN. LOT 5055.

10:24:28

  • 5055, do TMN-u pozostało jeszcze około dwudziestu siedmiu kilometrów.
  • Aktualnie poziom sto dwadzieścia w górę.
  • Dziękuję.

10:26:0

  • 5055, do TMN-u pozostało dziesięć kilometrów. Czy panowie w przeciągu dziesięciu kilometrów przetniecie poziom sto osiemdziesiąt?
  • Nie, dokładnie sto osiemdziesiąt nie będzie, ale tak sto siedemdziesiąt w górę.
  • Wchodźcie do poziomu sto sześćdziesiąt. Utrzymujcie ten poziom aż do Grudziądza.
  • No, my lecimy do Nowego Jorku, może zdążymy przeciąć te sto osiemdziesiąt?
  • Panowie! Już nie zdążycie, bo do TMN-u pozostało tylko pięć kilometrów. Ja na samym początku mówiłem, że clearance był w TMA sto osiemdziesiąt lub wyżej. Latają wojskowe samoloty i ja, niestety, nie mam z nimi łączności, żeby panów separować.
  • Zrozumiałem. Zrozumiałem.
  • Utrzymujcie poziom sto sześćdziesiąt. Już dochodzicie do TMN-u. Dalsze wchodzenie będzie od obszaru. Na razie na częstotliwość sto trzydzieści cztery – przecinek – osiemdziesiąt siedem. Kłaniam się. Do usłyszenia.
  • Zrozumiałem. Do miłego. Do usłyszenia. LOT 5055.

10:27:5

  • Warszawa. Pe radar. Dzień dobry. LOT 5055. 5055. Przeszliśmy TMN o dwadzieścia siedem. Utrzymujemy poziom sto sześćdziesiąt i Grudziądz przewidujemy o czterdzieści.

10:31:35

  • 5055, wchodźcie na trzysta dziesięć i błyskawicznie sto siedemdziesiąt przecięcie.
  • 5055 zgłosimy. Do trzysta dziesięć wchodzimy.
  • Błyskawicznie. Błyskawica to ma być.

10:32:10

  • LOT 5055, przecinamy poziom sto siedemdziesiąt w górę do trzysta dziesięć.

10:40:10

  • Warszawa. Radar. LOT 5055, przeszliśmy Grudziądz o trzydzieści dziewięć. Przecinamy poziom dwa-sześć-pięć w górę do trzysta dziesięć i Darłowo przewidujemy o pięćdziesiąt trzy.
  • OK. Dziękuję. Trzysta dziesięć zgłoście, sqouk sześć-jeden, sześć-jeden.
  • OK. Trzysta dziesięć zgłosimy. Squawk sześćdziesiąt jeden, sześćdziesiąt jeden. Dziękuję.

10:41:28

Akustyczny sygnał przerywany, sygnalizujący wyłączenie się autopilota.

10:41:32

Sygnał dzwonka, sygnalizujący rozhermetyzowanie się kabiny.

10:41:45

  • Warszawa?

10:41:55

  • Niebezpieczeństwo!!! Warszawa radar lot! Warszawa radar!

10:41:58

  • Co jest? Ej!

10:42:0

  • Opuszczamy w niebezpieczeństwie!!!
  • Podajcie swój call sign.
  • ……………

10:42:1

  • Dwa silniki oberwało! Dwa silniki obcięło!
  • Czy to zderzenie?

10:42:2

  • Nie wiemy, co się stało. Dwa silniki obcięło. Opuszczamy się.
  • LOT 5055. Zrozumiałem.

10:44:2

  • Warszawa. Radar. Jeszcze raz 55. Pierwszy i drugi silnik wyłączony. Mamy awarię i schodzimy. Kręcimy w prawo.
  • 5055. Zrozumiałem. Obserwuję skręt. Co dalej zamierzacie robić?

10:44:36

  • Wracamy.
  • OK. Czy zamierzacie wracać do Warszawy? Jaka wysokość?

10:44:46

  • Będziemy zlewać paliwo. Wracamy do Warszawy. Schodzimy. Pięć tysięcy czterysta metrów mamy. Schodzimy do czterech tysięcy.
  • Zrozumiałem. Czy w tym miejscu będziecie zrzucać?

10:44:56

  • Po wyprowadzeniu ze skrętu będziemy zrzucać paliwo!
  • Zrozumiałem.

10:45:0

  • Mieliśmy pożar. Pożar ugaszony i kręcimy w prawo.

10:45:08

  • No i proszę podać rejon do zlewania… zlewania paliwa.
  • Zrozumiałem 5055.

10:45:15

  • Rozpoczynamy zrzut paliwa.
  • Zrozumiałem…

10:46:47

  • LOT 5055. Warszawa.
  • Słuchamy! 5055, słuchamy!
  • 5055, wysokość utrzymujecie, tak?
  • Cztery tysiące .
  • ok.

10:47:10

  • Lecimy do Warszawy. 5055.
  • 5055 przyjąłem. Dziękuję.

10:49:26

  • LOT 5055.
  • Słuchamy.
  • To były które silniki?
  • Pierwszy i drugi, ale mamy kłopoty ze sterowaniem bez steru wysokości.
  • Rozumiem. Na razie utrzymujecie wysokość?

10:49:4

  • Schodzimy niżej, bo tylko trymerem utrzymujemy wysokość.
  • Rozumiem. A ilu pasażerów na pokładzie?
  • Sto siedemdziesiąt jeden plus infant.
  • Rozumiem.

10:50:40

  • Aktualnie poziom sto dziesięć. 55.
  • Zrozumiałem, sto dziesięć. I możecie utrzymać wysokość?

10:50:50

  • No nie bardzo, nie bardzo.
  • Rozumiem.

10:51:04

  • Nie możemy zlewać paliwa. Kran nam się zaciął. Też nie schodzi paliwo.
  • Rozumiem.

10:51:47

  • 50. Warszawa. Radar. 55. Czy można… może nas pan skierować na Modlin? Bo wysokość nam ciągle opada, jest coraz niżej.
  • Będę załatwiał. Moment.
  • Dziękuję.

10:52:54

  • Czy możecie nas skierować na Modlin, czy nie?
  • Czekamy na decyzję wojska! Sekundkę!

10:53:26

  • Halo, Warszawa?!

10:53:33

  • No niech pan coś zrobi, bo przecież jesteśmy w sytuacji naprawdę przymusowej, no! Maksymalnie szybko musimy siadać.
  • 5055, będzie wszystko załatwione i w tej chwili jeszcze tam z wojskiem dogadują.

10:53:53

  • 5055 będziecie siadać w Modlinie. Jak was tylko zbliżanie zobaczy, będzie was podprowadzać.
  • OK.

10:54:05

  • I macie zgodę na Modlin.
  • OK. Na Modlin.

10:54:14

  • I poda… niech pan nam poda beacon w Modlinie.
  • Moment.

10:54:30

  • W Modlinie na was czekają. Za moment podam beacon.
  • OK. Dziękuję.

10:54:42

  • A nas… pan jest z radarem, to niech nas pan skieruje tam w stronę Modlina.
  • Na razie kurs TMN trzymajcie.
  • TMN.

10:54:54

  • Z tym, że cały czas schodzimy z wysokości. Dlatego, że nie jesteśmy w stanie z tym ciężarem utrzymać tamtej na dwóch silnikach.
  • Rozumiem.

10:55:32

  • 5055 i w kierunku na TMN utrzymujecie kurs.
  • Utrzymujemy, utrzymujemy…
  • Bo to jest od TMN-u z lewej strony, na… leciutko na wschód.

10:55:45

  • Dziękuję.

10:56:22

  • LOT 5055, straciłem kontakt radarowy z wami.
  • Dwa tysiące sześćset metrów.
  • Rozumiem, ale straciłem w tej chwili kontakt z wami.

10:56:38

  • Siedemdziesiąt dwie mile do Piaseczna mamy stąd.
  • Pięćdziesiąt dwie mile. Przyjąłem.
  • Siedemdziesiąt jeden, siedemdziesiąt jeden mil, siedemdziesiąt jeden mil do Piaseczna.
  • Rozumiem.

10:56:51

  • Kierunek mamy trzysta dwadzieścia.

10:57:30

  • 5055?
  • Tak, słuchamy, 55.
  • Dalsza częstotliwość trzysta dziesięć Alfa Tango. Alfa Tango trzysta dziesięć.
  • Dziękuję bardzo,55.

10:57:43

  • Bliższa sześćset czterdzieści Alfa, bliższa sześćset czterdzieści Alfa.
  • Dziękuję, dziękuję. Sześćset czterdzieści Alfa.
  • Kierunek pasa dwa-sześć-dwa. Dwa-sześć-dwa kierunek pasa.
  • Dwa-sześć-dwa. Dziękuję.

10:58:03

  • Nie mam z wami kontaktu radarowego. Przejdźcie w tej chwili na zbliżanie sto dwadzieścia osiem przecinek osiem.
  • Przechodzimy na sto dwadzieścia osiem – osiem. Dziękuję.

10:58:17

  • Zbliżanie. Dzień dobry. Jeszcze ponownie 5055.
  • 5055. Kłaniam się. Widzę panów dwadzieścia cztery kilometry przed TMN-em. Słucham.
  • Aktualnie wysokość jest osiemdziesiąt pięć, ciągle opadamy. Nie możemy utrzymać wysokości i na Modlin kierujemy.

10:58:32

  • Zrozumiałem. Proszę kontynuować na tym kursie, schodzić do sześćset pięćdziesiąt metrów. Ciśnienie na Okęciu jest na razie siedem-cztery-dziewięć. Pas w Modlinie ma trzy tysiące pięćdziesiąt metrów. Będziecie lądowali na kierunku dwieście sześćdziesiąt dwa. Na razie proszę schodzić do sześćset pięćdziesiąt metrów.

10:58:50

  • OK, do sześćset pięćdziesiąt metrów, kierunek w Modlinie dwieście sześćdziesiąt dwa. To niech pan nas skieruje tam.
  • Spróbuję panów wprowadzić. Nie wiem na razie, gdzie tam jest próg pasa. Po prostu musimy to ustalić, jaki tam jest kierunek wiatru, jakie tam ciśnienie. Na razie nie mam żadnych danych. Wiem tylko, że długość pasa wynosi trzy tysiące pięćdziesiąt.
  • OK. Dziękuję bardzo i za to.

11:00:23

  • Zbliżenie 5055. Decyzję podejmujemy, lecimy do Warszawy. W Warszawie lepsza będzie obstawa dla nas.
  • Zrozumiałem. Kurs proszę na Piaseczno.
  • Kurs na Piaseczno.
  • Chyba że chcecie prosto z trasy na jeden-jeden.

11:00:40

  • Nie. Za duży wiatr będzie.
  • Zrozumiałem. W takim razie mogę podprowadzić na jeden-pięć, no i trzy-trzy zostaje.

11:00:52

  • Jaka siła wiatru i kierunek?
  • Trzysta dwadzieścia stopni, dwadzieścia dwa kilometry na godzinę.
  • Trzy-trzy
  • Trzy-trzy. Tak?

11:01:01

  • Tak. Zgadza się.
  • Będzie trzy-trzy, kontynuujcie do sześćset pięćdziesiąt metrów.
  • OK. Kontynuujemy do sześćset pięćdziesiąt. …tak, tak my pomału tak schodzimy. Tylko osiemset na razie mamy.
  • Tam nic pod wami nie ma.

11:01:15

  • Dziękuję. Z tym, że jest możliwość, że będziemy siadali na gruncie, bo mamy w ogóle z wszystkim tutaj kłopoty i z elektrycznością, i w ogóle wszystkim, tak? Jak nam nie wyjdzie podwozie, kadłub jest uszkodzony jak nie wyjdzie podwozie i ten, jak się nazywa, klapy, no to trzeba będzie siadać na gruncie.
  • Przyjąłem. Zbliżanie.

11:01:38

  • I jeszcze dla informacji, nie mamy sterowania sterem wysokości.
  • Zrozumiałem.

14:04:16

  • 5055. Zmienił się wiatr. Wynosi w tej chwili dwieście dziewięćdziesiąt stopni. Dwadzieścia dziewięć kilometrów na godzinę. Przepraszam, dwadzieścia dwa kilometry na godzinę.

11:04:25

  • Nie, trzy-trzy, już decydujemy…
  • Będzie trzy-trzy, tylko podaję, że się zmienił wiatr. Reszta jest bez zmian. Ciśnienie siedem-cztery-dziewięć, CAVOK.
  • Dziękuję.

11:04:33

  • Minęliśmy Wisłę już.
  • Tak. Potwierdzam. Cały czas obserwuję. 55 do dołu.

11:05:15

  • Do 5055 z wieży mam pytanie o ilość pasażerów, o ile, o ilość paliwa?
  • Pasażerów jest stu siedemdziesięciu i jeden plus infant, a paliwa…

11:05:28

  • Trzydzieści dwie tony w tej chwili mamy. Resztę zlało się.
  • Trzydzieści dwie tony, sto siedemdziesiąt jeden plus infant.

11:08:36

  • Zbliżenie. Schodzimy. 5055.
  • Słucham pana?
  • Ja chciałem łączność sprawdzić, bo taka cisza w eterze, tylko szum…
  • Cały czas obserwuję i słyszę pana na piątkę. Nic się, jak na razie, nie popsuło.

11:08:45

Akustyczny sygnał ciągły, sygnalizujący pożar w bagażniku.

  • A u nas pożar jest znów.
  • Palicie się?

11:08:58

  • Chyba tak…
  • 5055, czy panowie widzą Raszyn na godzinie jedenastej w odległości pięciu kilometrów?

11:09:25

  • 5055, czy chcecie, czy podprowadzić panów krócej?
  • Tak
  • W lewo kurs zero-dziewięć-zero.

11:09:32

  • Zero-dziewięć-zero.

11:09:36

  • Do pięćset metrów zejdźcie. Ciśnienie siedem-cztery-dziewięć.
  • OK.

11:09:47

  • Z tej pozycji macie około piętnastu kilometrów do pasa.
  • Rozumiem.

11:10:13

  • 5055 w lewo kurs zero-pięć-zero.
  • OK.

11:10:40

  • 5055, w lewo, kurs trzysta sześćdziesiąt.
  • My chcemy kręcić. Chcemy właśnie.
  • Kręćcie, kręćcie na trzy-sześć-zero. W tej chwili macie około dwunastu kilometrów do pasa.
  • OK.

11:11:02

  • 5055, w lewo na kurs trzysta trzydzieści.
  • Kręcimy w lewo.
  • Końcowe schodzenie rozpocznijcie około jedenastu kilometrów do pasa.
  • Zrobimy wszystko, co możemy.
  • Zrozumiałem.
  • W lewo, kurs trzy-dwa-zero.
  • OK.

11:11:34

  • Przeszliście na prawą stronę osi pasa, a dalej w lewo, kurs trzysta.
  • Wiatr jest dwieście dziewięćdziesiąt stopni, dwadzieścia dwa kilometry na godzinę. Możecie lądować na pasie trzy-trzy.
  • OK.

11:12:10

Czterokrotne włączenie radiostacji nadawczej. Fragmenty niezrozumiałych wypowiedzi.

11:12:13

  • Dobranoc!!! Do widzenia!!! (krzyk)
  • Cześć!!! Giniemy!!!

Dodaj komentarz